Jakie są obowiązki, a jakie prawa pasażera?
Rozporządzenie (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. reguluje prawa pasażera w takich przypadkach jak odmowa wejścia na pokład samolotu opóźnienia i anulowania lotów na terenie Unii Europejskiej i dla przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej.
Linie lotnicze mogą odmówić wejścia na pokład samolotu, kiedy pasażer nie stosuje się do któregokolwiek punktu regulaminu, a w szczególności w sytuacji, kiedy pasażer stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa innych, gdyż jest pod wpływem alkoholu lub usiłuje wnieść na pokład przedmioty niedozwolone.
Pamiętaj, że jeśli z jakichkolwiek powodów linie odmówią wejścia na pokład samolotu, podstawą możliwości wystąpienia o rekompensatę jest stawienie się pasażera na czas do odprawy biletowo-bagażowej.
W przypadku odwołania lub przesunięcia lotu linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia pasażerowi alternatywnego połączenia lub wypłacenia pełnego zwrotu kosztów. Jeśli alternatywne połączenie następuje w kolejnym dniu, linie lotnicze są zobowiązane do zapewnienia pasażerom wyżywienia i noclegu. Warto przed zakupem biletu uważnie przeczytać regulamin przewoźnika, gdyż linie mogą sobie zastrzec prawo odstąpienia od wyżej wspomnianego obowiązku.
Pasażerowie mają również prawo do uzyskania od przewoźnika odszkodowania, którego kwota może wynosić od 125 do 600 EUR w zależności od długości trasy. Podstawą uzyskania odszkodowania jest stawienie się pasażera na czas do odprawy biletowo-bagażowej.
W przypadku znacznego opóźnienia lotu (od 2 do 4 godzin) przewoźnik jest zobowiązany zapewnić wyżywienia czy inne niezbędne świadczenia. Jeżeli opóźnienie przekracza 5 godzin pasażer może wystąpić do linii o pełen zwrot kosztów biletu i odpowiednie odszkodowanie.
Warto przed wyjazdem zakupić polisę ubezpieczeniową, która pokrywa koszty związane z opóźnieniem czy anulowaniem lotu oraz innymi przykrymi niespodziankami podczas podróży.